Sluit video

Dit is het belang van doelgroepgericht schrijven

Geschreven door Kelly, 2 minuten leestijd

Meedoen is belangrijker dan winnen.

Het zijn precies die woorden die je niet wil horen wanneer je tweede wordt. Hetzelfde gevoel roept een tekst op die ‘gewoon prima’ is. Of wel lekker wegleest. Maar niets oplevert. He-le-maal. Niets.

Schrijven is meer dan je vingers over je toetsenbord ratelen. Meer dan een lege pagina vullen. Copywriting is als dansen. Elke letter, elk woord, elke zin, elke alinea is onderdeel van je choreografie. Een choreografie waarmee je het hart van je lezer verovert. Een choreografie die emotie ontrafelt.

Wees niet bang: ritmegevoel is niet nodig. Die choreografie, die begint met het vinden van de juiste danspartner. In copywriting is dat je publiek, de lezer. Die moet je begrijpen, doorgronden. Zodat je niet op zijn tenen stapt.

Oefen, ontwikkel, ontdek.

Ontdek wat jouw lezer drijft, waar zijn passies liggen. Dat. Dát is de basis van je choreografie. En zo heeft elke dans een verhaallijn. Een begin, midden en een einde. Dat geldt ook voor copywriting.

Trek de aandacht met een pakkende inleiding. Het is de openingsact van je show. Mysterieus, spannend, intrigerend. Een sierlijke overgang naar het middenstuk. Een middenstuk zo waardevol dat je je ogen er niet van af wilt houden. Kunt houden.

Beweeg soepel door de zaal. Vind elegantie in je woorden. Geen ingewikkelde zinnen of termen. Dans. Schrijf alsof je met je lezer in gesprek bent, zo vloeiend moet het voelen. Zo simpel moet het zijn. Het maakt je boodschap, je dans, prettiger om te aanschouwen.

En dan kan je nog zo soepel door de balzaal zwieren; zonder emotie is het geen gezicht. Gebruik verhalen, metaforen, krachtige woorden. Om kracht bij te zetten. Om je lezer op het puntje van zijn stoel te krijgen.

Sluit af met een overtuigende conclusie. Een samenvatting van je belangrijkste boodschap. Een knaller. Vuurwerk. Een beweging waardoor je ‘oehs’ en ‘aahs’ in de zaal hoort. Verwacht.

De laatste seconden van je choreografie. Het doekt valt.

Neem je genoegen met applaus? Alléén applaus? Kom op, niet te bescheiden. Laat ze staan! Een staande ovatie, het is je call-to-action (CTA). Je roept je publiek, je lezer, op tot actie. Tot een staande ovatie. In de vorm van een inschrijving, aankoop, deelname.

Verleid je publiek.

Wanneer je de volgende keer je handen over je toetsenbord laat gaan, onthoud dan. Onthoud dan dat je niet gewoon woorden op papier zet. Trek je stoute dansschoenen aan en creëer een meeslepende dans. Dát is de ware kunst van copywriting.

Dus, mag ik deze dans van jou?